Gdzie zgłosić awarię fotowoltaiki?

EnergyTest
9/5/2024

Falownik się wyłącza, moduły tracą stabilność, a rachunki za prąd rosną? Żeby wiedzieć, do kogo się zgłosić, musisz zidentyfikować źródło problemu. Zobacz, kto odpowiada za poszczególne elementy systemu PV i gdzie zgłosić awarię fotowoltaiki.

Co się psuje w fotowoltaice?

Problemy z instalacjami fotowoltaicznymi dzielą się na 5 grup. Wynikają z usterek i awarii:

  • modułów fotowoltaicznych,
  • falownika,
  • elementów systemu montażowego,
  • błędnie wykonanego montażu,
  • sieci elektroenergetycznej.

W zależności od tego, gdzie wystąpiła awaria, skontaktujesz się z wybranym podmiotem odpowiedzialnym za prawidłowe działanie danego elementu.

Fotowoltaika – reklamacja u producenta modułów

Jeśli moduły przestają pracować lub zauważasz wyraźny spadek ich wydajności, reklamuj je u producenta lub dystrybutora, który Ci je sprzedał. Firmy handlujące modułami fotowoltaicznymi często pośredniczą w kontakcie z producentem. 

Źródło awarii modułów może leżeć w: 

  • niskiej jakości materiałów, z których są wykonane, 
  • wadach produkcyjnych,
  • uszkodzeniach powstałych w czasie transportu. 

Na moduły obowiązuje gwarancja wydajnościowa, według której moduły przez określony czas nie stracą więcej niż określony procent swojej mocy. Jest też gwarancja produktowa, która obejmuje wady powstałe na skutek nieodpowiedniego użycia materiałów i surowców, brak wytrzymałości na warunki atmosferyczne i wady powstałe w procesie produkcji.

Żeby poprawnie złożyć reklamację, wypełnij formularz i dołącz dokumentację fotograficzną modułów. Więcej informacji o tym, jak postępować z zepsutymi modułami znajdziesz w artykule: Jak zgłosić moduły fotowoltaiczne?

Gwarancja na moduły nie obowiązuje, jeśli uległy uszkodzeniu wskutek klęski żywiołowej, wyładowań atmosferycznych, aktów wandalizmu, niewłaściwego montażu lub złego stanu technicznego budynku. 

Awaria falownika – do kogo się zgłosić?

Jeśli falownik wyświetla kod błędu, wyłącza się lub przestaje pracować, skontaktuj się z firmą, która Ci go sprzedała. Często będzie to od razu firma, która go instalowała i oferuje wsparcie techniczne fotowoltaiki. Zdiagnozuje problem i wskaże jedno z dwóch wyjść:

  • jeśli problem wynika z wady urządzenia, zgłosisz się do producenta, który zleci naprawę lub wymianę na gwarancji;
  • jeśli awaria wynika z niewłaściwego montażu (np. w zbyt nasłonecznionym miejscu, przy braku wentylacji), odpowiedzialność spoczywa na instalatorze.

W przypadku uszkodzonych falowników na gwarancji najlepiej kontaktować się od razu z producentem falownika – najwygodniej przez formularz na platformie producenta lub kontaktując się np. z działem serwisowym na stronie internetowej. W zgłoszeniu opisz, co się dzieje z urządzeniem i dołącz zdjęcia.

Jeśli potrzebujesz więcej informacji, zajrzyj tutaj: Gdzie zgłosić problem z fotowoltaiką?

Problem z systemem montażowym modułów fotowoltaicznych

Do systemu montażowego zaliczają się m.in. haki, wsporniki, busbary, śruby i pozostałe elementy systemu mocującego. Jeśli montaż jest wadliwie wykonany, odpowiada za niego instalator. Częste problemy z konstrukcją instalacji to:

  • niewłaściwy kąt nachylenia modułów – niższe uzyski energii,
  • za luźne mocowanie – brak stabilności modułów,
  • za mocne dokręcenie śrub – duże naprężenia prowadzą do pękania modułów.

Przy zakładaniu fotowoltaiki otrzymujesz gwarancję na montaż, w której instalator potwierdza prawidłową instalację systemu i oświadcza, że w przypadku problemów, podejmie się naprawy.

Długość gwarancji na montaż zależy od danej firmy, jednak najczęściej są to 2 lata, choć w przypadku niektórych może to być nawet 5-10 lat (często za cenę płatnych przeglądów, co sprawdzisz w umowie).

Kiedy zgłosić się do operatora sieci dystrybucyjnej?

Jeśli Twoja instalacja fotowoltaiczna wyłącza się, ponieważ dochodzi do przeciążenia sieci w godzinach największej produkcji energii elektrycznej, zgłoś się do jej operatora.

Główną przyczyną problemu z przeciążeniem jest przestarzała infrastruktura elektroenergetyczna, niedostosowana do potrzeb prosumentów. Warto zgłaszać każdą awarię wynikłą ze zbyt wysokiego napięcia w sieci, bo do obowiązków operatora należy, by zapewnić prawidłowe jej działanie, a tym samym bezawaryjne działanie instalacji fotowoltaicznej. 

Więcej na temat awarii sieci piszemy tutaj: Czy fotowoltaika działa, gdy nie ma prądu w sieci?

Czy serwis fotowoltaiki zajmuje się naprawą?

Tak, serwisanci z uprawnieniami elektrycznymi zajmują się rozwiązywaniem problemów z PV – od modułów, przez falownik, po okablowanie.

Skąd wziąć kontakt do serwisu modułów fotowoltaicznych?

W pierwszej kolejności zgłoś się do firmy, która montowała Twoją instalację fotowoltaiczną. Nie staraj się naprawiać instalacji na własną rękę, bo jeśli coś pójdzie nie tak, stracisz prawo do skorzystania z gwarancji lub rękojmi – sprawdź tutaj: Ile trwa gwarancja na rękojmię?

Czasem przyczyną awarii jest nieprawidłowa instalacja modułów lub falownika. W takim przypadku instalator powinien jak najszybciej poprawić niedociągnięcia. Jeśli firma nie kwapi się do naprawy, sprawę należy skierować do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Skargę zgłosisz również w przypadku, kiedy padłeś ofiarą nieuczciwego doradztwa w zakresie zapotrzebowania na moc, niedoinformowania lub firma robi problem z odstąpieniem od umowy – więcej informacji znajdziesz tutaj: Jak złożyć skargę na firmę fotowoltaiczną?

Jak rozpoznać awarię instalacji PV?

Monitoruj pracę instalacji fotowoltaicznej poprzez aplikację lub serwis internetowy, do których dostęp dostałeś po zamontowaniu modułów i falownika. Dzięki temu na bieżąco masz wgląd w to, czy poziom zużycia energii zgadza się ze stanem licznika i czy dochodzi do spadków produkcji w godzinach szczytu. Nie rezygnuj również z regularnych przeglądów, które uchronią Twoją instalację PV przed awariami.