Ile trwa rękojmia na fotowoltaikę?
Twoja instalacja fotowoltaiczna nie działa prawidłowo? Zanim zlecisz naprawę, warto sprawdzić, czy nie wynika to z wad fizycznych któregoś z jej elementów. W takim przypadku możesz ubiegać się o usunięcie wady, wymianę towaru lub zwrot pieniędzy na podstawie rękojmi. Jaki jest okres rękojmi na systemy fotowoltaiczne i jak zgłosić reklamację w takim trybie? Sprawdź!
Czym jest gwarancja, a czym rękojmia fotowoltaiki?
Rękojmia to prawo do reklamacji, które przysługuje klientom z racji obowiązujących przepisów. Oznacza to, że takiego uprawnienia nie można wyłączyć – obowiązuje niezależnie od tego, kto jest producentem czy sprzedawcą fotowoltaiki lub gdzie zostały wyprodukowane elementy instalacji. Reklamację na podstawie rękojmi składa się u sprzedawcy fotowoltaiki, a ten najczęściej kieruje sprawę do producenta.
Gwarancja na fotowoltaikę jest w większości przypadków standardem, warto jednak wiedzieć, że udzielenie takiego prawa do reklamacji jest nieobowiązkowe. To producent decyduje, czy udzieli gwarancji, przez jaki czas i na jakich warunkach będzie ona obowiązywała.
Co ważne, jako klient możesz zgłosić reklamację związaną z wadami elementów fotowoltaiki zarówno w trybie rękojmi, jak i gwarancji – to do Ciebie należy wybór trybu i adresata. Na temat drugiego trybu dowiesz się więcej tutaj: Jaka jest gwarancja na panele fotowoltaiczne?
Jaki jest okres rękojmi na systemy fotowoltaiczne?
To, ile trwa rękojmia na fotowoltaikę, jest regulowane przez prawo. Podobnie jak w przypadku innych produktów, okres jej obowiązywania wynosi 2 lata. Oznacza to, że w tym czasie, w razie stwierdzenia wad fizycznych lub prawnych któregokolwiek z elementów instalacji fotowoltaicznej możesz zwrócić się do sprzedawcy z reklamacją.
Gdy okres rękojmi na systemy fotowoltaiczne już się zakończy, pozostaje Ci jedynie ubieganie się o naprawę, wymianę lub zwrot pieniędzy na podstawie gwarancji – o ile producent ustalił dłuższy czas jej obowiązywania.
Jakie problemy możesz zgłosić w ramach rękojmi fotowoltaiki?
Rękojmia fotowoltaiki dotyczy dwóch przypadków: wad fizycznych lub prawnych. Drugi rodzaj wad praktycznie nie dotyczy instalacji fotowoltaicznych. Wada prawna to np. sytuacja, gdy sprzedany towar należy do osób trzecich lub gdy występują ograniczenia w korzystaniu ustalone przez stosowny organ (np. sąd).
W przypadku urządzeń wchodzących w skład systemów fotowoltaicznych reklamację w ramach rękojmi składa się najczęściej w związku ze stwierdzonymi wadami fizycznymi. Ważne jest, by była to wada, o której klient nie wiedział w momencie zakupu. Z prawa do rękojmi są zatem wyłączone przypadki, gdy np. urządzenie zostało przecenione ze względu na wadliwą konstrukcję.
Wadami fizycznymi mogą być np. uszkodzenia ogniw fotowoltaicznych, pęknięcia i zarysowania modułów, nieprawidłowa praca falownika – mówiąc ogólnie, wszystkie nieprawidłowości, które uniemożliwiają korzystanie z elementów instalacji fotowoltaicznej zgodnie z przeznaczeniem. Z prawa do rękojmi można skorzystać także wtedy, gdy klientowi został wydany niekompletny towar – np. falownik bez okablowania.
Reklamacja przysługuje Ci w przypadku stwierdzenia wad w dowolnym urządzeniu czy osprzęcie w systemie fotowoltaicznym:
- modułach PV;
- falowniku;
- okablowaniu;
- urządzeniach zabezpieczających;
- magazynie energii;
- urządzeniach do monitoringu;
- optymalizatorze mocy.
Składanie reklamacji na podstawie rękojmi – krok po kroku
Przede wszystkim należy pamiętać o obowiązującym okresie rękojmi na fotowoltaikę. Wady fizyczne trzeba zgłaszać do 2 lat od zakupu. Reklamację kieruje się bezpośrednio do sprzedawcy. W przypadku urządzeń do instalacji fotowoltaicznych może to być sklep stacjonarny lub internetowy, a często także firma, która zajmowała się montażem.
W ramach rękojmi fotowoltaiki klient może domagać się:
- bezpłatnej naprawy;
- wymiany produktu na nowy;
- całkowitego lub częściowego zwrotu pieniędzy.
Całkowite odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy jest jednak możliwy jedynie w określonych przypadkach – gdy mówimy o wadzie istotnej, czyli takiej, która uniemożliwia korzystanie z towaru. Jeśli użytkowanie elementów instalacji PV jest możliwe, ale występują pewne utrudnienia, możesz skorzystać z pozostałych opcji.
Na rozpatrzenie reklamacji z tytułu rękojmi sprzedawca ma 14 dni. Po tym czasie jest zobowiązany poinformować klienta o decyzji.
Przegląd instalacji fotowoltaicznej – sposób na szybkie wykrycie wad fizycznych
Warto wiedzieć, ile wynosi okres rękojmi na systemy fotowoltaiczne, aby móc szybko i skutecznie działać w razie problemów. Lepiej jednak nie czekać, aż wady fizyczne elementów instalacji PV sprawią, że produkcja energii elektrycznej będzie mało efektywna lub że któreś z urządzeń ulegnie poważnemu uszkodzeniu.
Szybko wykryte wady fizyczne można usunąć znacznie łatwiej. Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie są widoczne gołym okiem. Możesz oczywiście samodzielnie monitorować pracę instalacji i dzięki temu zauważyć nieprawidłowości. Na własną rękę trudno będzie Ci jednak ustalić ich źródło.
Zanim skorzystasz z prawa do rękojmi, warto zlecić przegląd awaryjny instalacji fotowoltaicznej. Specjaliści ocenią na miejscu stan systemu, przyjrzą się jego elementom i zdiagnozują, czy problemy wynikają z wad fizycznych występujących w momencie zakupu, czy z późniejszych usterek. W tym pierwszym przypadku możesz ubiegać się o naprawę, wymianę lub zwrot pieniędzy na podstawie rękojmi.