Jak wygląda audyt energetyczny?
Kontrola instalacji elektrycznej, urządzeń i obiektu składa się z kilku etapów. Tylko w ten sposób da się dokładnie ustalić zapotrzebowanie budynku na energię i możliwości jego modernizacji. Po wszystkim musisz złożyć odpowiednie dokumenty. Zobacz, jak wygląda audyt energetyczny, skąd wziąć specjalistę i który urząd zawiadomić o wykonanej ekspertyzie.
Kto przeprowadza audyt energetyczny?
Audyt przeprowadza ekspert z listy rekomendowanych audytorów energetycznych. Znajdziesz ją na portalach:
- Zrzeszenia Audytorów Energetycznych (www.zae.org.pl),
- Krajowej Agencji Poszanowania Energii SA (www.kape.gov.p).
Istotne, żeby wybrać takiego specjalistę, który nie jest powiązany z przedsiębiorstwem, w którym ma wykonać ekspertyzę. Jeśli decydujesz się na ekspertów wewnętrznych firmy, nie mogą być bezpośrednio powiązani z działalnością urządzeń, maszyn czy instalacji, które podlegają audytowi.
Stanowisko audytora energetycznego obejmują osoby niekarane, po skończonych studiach, kursach szkoleniowych lub studiach podyplomowych na kierunku inżynierii środowiska, energetyki, budownictwa, architektury lub innym, który wiąże się z budownictwem. Muszą mieć uprawnienia budowlane zgodne z art. 14 ust. 1 prawa budowlanego.
Analiza dokumentów budynku i wywiad
Audytor sprawdza faktury za energię elektryczną. Weryfikuje obecność i klasę urządzeń elektrycznych. Podczas kontroli na pewno zapyta Cię o:
- zapotrzebowanie na energię,
- koszty zużycia energii,
- obecność urządzeń grzewczych i do ciepłej wody użytkowej,
- obecność urządzeń chłodniczych,
- rodzaj materiałów użytych do budowy obiektu,
- rodzaj izolacji termicznej.
Przygotuj więc rachunki z co najmniej ostatnich kilku miesięcy. Jeśli zarządzasz dużym budynkiem, upewnij się, że wiesz, gdzie znajdują się wszystkie energochłonne urządzenia elektryczne.
Oględziny instalacji, budynku i urządzeń
W drugiej części audytu pod lupę bierze się kondycję okablowania i sposób jego poprowadzenia. Ważny jest również stan techniczny budynku. Szczególną uwagę zwraca się na:
- stan i przebieg instalacji,
- stan ścian i sufitów,
- szczelność okien i drzwi,
- stan techniczny dachu,
- wydajność urządzeń,
- pracę systemów sterowania,
- punkty zużycia energii.
Szczegółowy wywiad i oględziny sprawią, że audytor zyska pełny obraz tego, jak funkcjonuje Twoja instalacja elektryczna. Zebrane informacje znajdą się w raporcie.
Masz problem z fotowoltaiką? Wykonaj nasz audyt i sprawdź, co wymaga poprawy
Raport z audytu energetycznego – wyniki kontroli i zalecenia modernizacji
Kiedy audytor zbierze już wszystkie informacje, sporządzi raport, co może mu zająć nawet do kilku tygodni. Więcej na ten temat piszemy tutaj: Ile trwa zrobienie audytu energetycznego?
W raporcie wymienia się m.in.:
- główne źródło ciepła,
- zapotrzebowanie na energię użytkową, końcową i pierwotną do ogrzewania budynku,
- wartość emisji pyłu i CO2,
- obecność odnawialnych źródeł energii (jeśli są).
Na tej podstawie ekspert opracowuje zalecenia, które obniżą zużycie energii elektrycznej i zredukują emisję szkodliwych związków. W zależności od sytuacji może to być:
- wprowadzenie urządzeń energooszczędnych,
- wymianę starych systemów grzewczych, np. kotłów na ekologiczne lub z odnawialnych źródeł energii (np. pompę ciepła, kolektory słoneczne),
- montaż fotowoltaiki dla zwiększenia samowystarczalności pod względem energii elektrycznej,
- modernizację ocieplenia ścian i dachu budynku,
- wymianę okien i drzwi zewnętrznych na bardziej szczelne.
Dokonuje się również szacunkowego procentowego porównania zapotrzebowania na ciepło przed termomodernizacją i po niej. W raporcie przedstawia się również szacunkowe koszty przedsięwzięcia.
Jak zgłosić audyt energetyczny w obiekcie?
Jeśli chcesz wykonać audyt, wystarczy, że skontaktujesz się z wybranym specjalistą i ustalicie dogodny dla obu stron termin.
O przeprowadzonym audycie informujesz Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w ciągu 30 dni od jego zakończenia. Wyjątkiem są audyty grudniowe – na zgłoszenie masz czas do 31 grudnia. Do zawiadomienia dołącz informację o tym, ile energii uda się zaoszczędzić dzięki audytowi. Przez 5 lat przechowuj raport – będzie potrzebny do ewentualnej kontroli.
Kiedy trzeba przeprowadzić audyt energetyczny?
Audyt energetyczny to obowiązek przede wszystkim dużych przedsiębiorców, czyli takich, którzy:
- zatrudniają średniorocznie więcej niż 250 pracowników,
- osiągnęli roczny obrót netto powyżej 50 mln euro i posiadają aktywa o wysokości 43 mln euro,
- zarządzają budynkami o powierzchni powyżej 250 m².
Audyt energetyczny sprawdza zużycie energii nie tylko w budynkach firmy, instalacjach i urządzeniach, ale także w transporcie.
Ekspertyza wymagana jest również w przypadku właścicieli domów, chcących ubiegać się o dofinansowanie na termomodernizację (np. w ramach niektórych pakietów Czystego Powietrza).
Zakładanie fotowoltaiki – jak wygląda audyt?
Jeśli decydujesz się na montaż fotowoltaiki, musisz przejść osobny audyt pod kątem założenia instalacji. Czynność ta pozwoli określić moc systemu, liczbę modułów oraz możliwość montażu na dachu lub gruncie.
Bez audytu fotowoltaicznego ani rusz, jeśli chcesz mieć odpowiednio zwymiarowaną instalację. Więcej o tym przeczytasz w artykule: Jak wygląda kompleksowy audyt instalacji fotowoltaicznej? oraz Ile kosztuje audyt fotowoltaiki?
Audyty – pomoc w zarządzaniu energią elektryczną
Audyt energetyczny i fotowoltaiczny pozwalają racjonalnie podejść do tematu gospodarowania energią elektryczną. Dzięki nim optymalizujesz zużycie prądu, obniżasz koszty ogrzewania, pracy sprzętów AGD lub prowadzenia działalności.