Jak złożyć skargę na firmę fotowoltaiczną?
Instalacja fotowoltaiczna ma Ci służyć bezawaryjnie przez długi czas, a Ty masz oszczędzać i cieszyć się korzyściami z fotowoltaiki. Nie zawsze jednak wygląda to właśnie w ten sposób. Niestety – możesz spotkać się z nieuczciwymi sprzedawcami i wykonawcami instalacji PV. Dowiedz się, jak się przed tym uchronić, a gdy spotkają Cię problemy, jak złożyć skargę na firmę fotowoltaiczną.
Coraz więcej inwestycji – wzrost liczby skarg na firmy fotowoltaiczne
Liczba instalacji fotowoltaicznych w Polsce wynosi już prawie 1,5 miliona (ta liczba dotyczy wyłącznie prosumentów, nie użytkowników komercyjnych). Większość z nich działa bezproblemowo. Rosnąca popularność fotowoltaiki sprawia jednak, że do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczęły wpływać pierwsze skargi na firmy fotowoltaiczne. W roku 2020 było ich 60. Nowsze dane nie były jeszcze publikowane, ale na pewno możemy spodziewać się dużego wzrostu.
Czego najczęściej dotyczą skargi? To przede wszystkim:
- problemy przy zawieraniu umów: nieczytelne, trudne do zrozumienia zapisy w dokumentach, nachalne nakłanianie do podpisania umowy, klauzule niedozwolone;
- nieinformowanie klientów o możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni – a takie prawo przysługuje w przypadku, gdy umowa była podpisywana w domu, zdarza się także obciążanie klientów kosztami odstąpienia;
- wprowadzanie w błąd – np. informowanie o zbliżającym się terminie składania wniosków o dofinansowanie fotowoltaiki;
- wadliwy montaż urządzeń przez firmę instalacyjną;
- niewłaściwe doradztwo, np. zachęcanie do budowy dużego systemu fotowoltaicznego w sytuacji, gdy prosument go nie potrzebuje.
Jakie problemy możesz rozwiązać w ramach gwarancji lub rękojmi?
Warto pamiętać, by oficjalną skargę na firmę fotowoltaiczną traktować jako ostateczność. W pierwszej kolejności można spróbować porozumieć się ze sprzedawcą lub wykonawcą usługi w inny sposób. Najczęściej masz do dyspozycji dwie drogi:
- Rękojmię – prawo do reklamacji w przypadku wad fizycznych lub prawnych produktu. Jest uwarunkowane przepisami i nie zależy od producenta. Reklamację składa się u sprzedawcy fotowoltaiki. Czas obowiązywania rękojmi to 2 lata. Tu dowiesz się więcej: Ile trwa rękojmia na fotowoltaikę?
- Gwarancję – uprawnienie, którego udziela producent. Gwarancja jest dobrowolna, a jej zakres, czas obowiązywania czy sposób rozpatrywania zależą od danej firmy. Reklamację w ramach gwarancji można złożyć zarówno w związku z wadami produktu, jak i np. z nieprawidłowym montażem. Sprawdź także informacje tutaj: Jaka jest gwarancja na panele fotowoltaiczne?
Czego może dotyczyć skarga na firmę fotowoltaiczną?
Skargę możesz złożyć zarówno na firmę zajmującą się sprzedażą fotowoltaiki, jak i na firmę, która odpowiadała za montaż. W pierwszym przypadku problemy mogą dotyczyć np. nieprawidłowo przygotowanej umowy czy dostarczenia wadliwych produktów.
Skarga na firmę instalacyjną dotyczy najczęściej niewłaściwie przeprowadzonego montażu. Problem może być związany z:
- zastosowaniem wadliwych urządzeń;
- niezastosowaniem obowiązkowej aparatury zabezpieczającej;
- nieterminową realizacją zlecenia;
- niestarannym zamontowaniem elementów instalacji fotowoltaicznej, np. pozostawieniem zwisających luźno kabli;
- opóźnieniami w zgłoszeniu instalacji do zakładu energetycznego – jeśli firma pośredniczy w tych formalnościach.
Do kogo zgłosić skargę na firmę fotowoltaiczną?
Zarówno w przypadku rękojmi, jak i gwarancji, czas na rozpatrzenie wynosi 14 dni. Jeśli producent lub sprzedawca nie wywiążą się z tego terminu, możesz zgłosić skargę do UOKiK. Podobnie postępuje się, gdy nie zgadzasz się z decyzją firmy fotowoltaicznej – warto wówczas zwrócić się po pomoc do rzecznika praw konsumentów działającego w ramach UOKiK. Tacy rzecznicy (miejscy lub powiatowi) udzielają porad prawnych, pomagają w przygotowaniu pism, mogą także wystąpić z powództwem w imieniu konsumenta. Ich wsparcie jest bezpłatne – warto zatem skorzystać z niego, gdy nie wiesz, jak poprawnie złożyć skargę na firmę fotowoltaiczną.
W artykułach na temat nieuczciwych praktyk pojawia się czasem temat innej instytucji, Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Warto jednak pamiętać, że skarg na firmy fotowoltaiczne nie kieruje się do tego urzędu. URE służy pomocą w przypadku problemów z dystrybutorami energii. Rozpatruje sprawy związane np. z nachalnym namawianiem do zmiany dostawcy energii i oszustwami sprzedawców w tym zakresie.
Co robić, by składanie skargi na sprzedawców i instalatorów fotowoltaiki nie było konieczne?
Składanie skarg i reklamacji, niezależnie od efektu, jest żmudnym i stresującym procesem. Na pewno zależy Ci na tym, by tego uniknąć. Jak możesz o to zadbać?
Przede wszystkim poprzez wybór sprawdzonej, godnej zaufania firmy fotowoltaicznej. Przed zleceniem montażu instalacji PV sprawdź:
- jak długo wykonawca działa na rynku;
- ile inwestycji zrealizowała firma;
- jakie są opinie innych klientów;
- czy pracownicy posiadają stosowne uprawnienia – przede wszystkim UDT i certyfikaty OZE;
- jakie są warunki gwarancji – czy obejmuje ona prace montażowe.
Na poszukiwanie odpowiedniej firmy montującej fotowoltaikę trzeba poświęcić nieco czasu – możesz mieć jednak pewność, że taka inwestycja Ci się opłaci!