Jaka jest gwarancja na moduły fotowoltaiczne?

EnergyTest
13/5/2024

Odpowiednio zaprojektowana, starannie wykonana z użyciem wysokiej jakości komponentów instalacja fotowoltaiczna może działać nawet kilkadziesiąt lat. Czasem jednak dzieje się inaczej – któreś z urządzeń okazuje się uszkodzone lub niesprawne. Co wtedy robić? Czy możesz złożyć reklamację? Poznaj warunki gwarancji na moduły fotowoltaiczne.

W jakich przypadkach przysługuje gwarancja na moduły fotowoltaiczne?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. W rzeczywistości to, jaka jest gwarancja na moduły słoneczne i inne urządzenia w instalacji PV, nie jest określone w przepisach. Co więcej – udzielenie gwarancji jest dobrowolne, a decyzja należy wyłącznie od producenta sprzętu. Teoretycznie mogłoby się więc zdarzyć, że dany produkt nie będzie w ogóle objęty gwarancją. W rzeczywistości jednak takie przypadki w fotowoltaice praktycznie nie występują.

Gwarancja na moduły fotowoltaiczne czy pozostałe komponenty instalacji PV to tak naprawdę… kilka różnych gwarancji. Producent może udzielić prawa do złożenia reklamacji w tym trybie w następujących przypadkach:

  • stwierdzenia wad produkcyjnych lub materiałowych – np. zarysowań, pęknięć i innych uszkodzeń mechanicznych na modułach;
  • zbyt niskiej mocy szczytowej – chodzi tu o deklarowaną przez producenta sprawność po określonej liczbie lat (moduły nie powinny tracić więcej niż 1-2% sprawności w ciągu pierwszego roku i ok. 0,5% w kolejnych latach);
  • stwierdzenia wad produkcyjnych lub materiałowych inwertera, urządzeń zabezpieczających lub okablowania.

Dodatkowo można uzyskać gwarancję na montaż – udziela jej jednak nie producent, a firma instalacyjna. W takim przypadku instalator deklaruje, że prawidłowo zamontował system fotowoltaiczny, a w razie stwierdzenia problemów wynikających z niewłaściwego montażu zobowiązuje się do naprawy.

Warunki gwarancji na moduły fotowoltaiczne

To, jakie warunki gwarancji na moduły fotowoltaiczne i inne elementy instalacji PV będą obowiązywały w Twoim przypadku, zależy od danego producenta.

Jaka jest gwarancja na moduły fotowoltaiczne? Jeśli chodzi o gwarancję na wady produktowe i materiałowe, to najczęściej okres obowiązywania wynosi 10-12 lat. Drugi rodzaj gwarancji na moduły PV, dotyczący mocy szczytowej, może obowiązywać nawet przez 30 lat. To najdluższa gwarancja dostępna obecnie na rynku, ale inni producenci oferują niemal równie atrakcyjne warunki – najczęściej 25 lat.

Kiedy można, a kiedy nie można skorzystać z gwarancji na fotowoltaikę? Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w karcie gwarancyjnej. 

Najczęściej gwarancja obejmuje:

  • odporność na warunki atmosferyczne – jeśli moduły ulegają uszkodzeniu pod wpływem wilgoci, mrozu czy silnego słońca, jest to podstawą do reklamacji;
  • wady powstałe w czasie produkcji;
  • niewłaściwe użycie materiałów i surowców.

Z prawa do gwarancji na fotowoltaikę nie można natomiast skorzystać, gdy usterki są przyczyną nieprawidłowego montażu, aktów wandalizmu, klęsk żywiołowych czy silnego przepięcia w sieci dystrybucyjnej.

Jak zgłosić reklamację z tytułu gwarancji?

Reklamację zawsze składa się gwarantowi – formalnie nie zawsze oznacza to producenta sprzętu, ale w przypadku modułów fotowoltaicznych tak właśnie najczęściej jest. To, czy konieczna będzie forma pisemna (papierowa lub elektroniczna), czy wystarczy zgłoszenie telefoniczne, określa firma. To samo dotyczy miejsca składania (sklep, punkt serwisowy itp.).

W przypadku korzystania z prawa do gwarancji nie zawsze możesz określić, czy życzysz sobie naprawy sprzętu, wymiany na nowy, czy zwrotu kosztów. Informacje na temat możliwych rozwiązań znajdziesz w oświadczeniu gwarancyjnym – dokumencie, który powinien przedstawić Ci producent.

Ile czasu ma gwarant na rozpatrzenie reklamacji? Jeśli nie określił inaczej, to maksymalnym czasem jest, zgodnie z przepisami, 14 dni.

Dlaczego warto wybierać moduły fotowoltaiczne z długą gwarancją?

Przede wszystkim gwarancja to rodzaj deklaracji ze strony producenta modułów fotowoltaicznych. Jeśli daje on swoim klientom np. 10 lat gwarancji, oznacza to, że jest przekonany o właśnie tak długim czasie bezawaryjnego działania swoich produktów.

Choć wady materiałowe i produktowe czy spadek wydajności mogą zdarzyć się zawsze, w przypadku modułów PV z długą gwarancją jest to mniej prawdopodobne – można założyć, że taka gwarancja oznacza wysoką jakość.

Dłuższy okres obowiązywania to także niższe koszty dla użytkownika instalacji fotowoltaicznej (choć same produkty mogą być oczywiście droższe od tych niższej klasy). W razie problemów możesz liczyć na bezpłatną naprawę lub wymianę sprzętu.

Rękojmia a gwarancja na moduły fotowoltaiczne – czym się różnią?

Rękojmia jest nieco inną formą niż gwarancja. Oto podstawowe różnice:

  • rękojmia przysługuje zawsze, na podstawie przepisów prawnych, gwarancja jest nieobowiązkowa;
  • czas obowiązywania rękojmi to 2 lata;
  • w ramach rękojmi można ubiegać się o zwrot pieniędzy, jeśli masz do czynienia z tzw. wadą istotną;
  • reklamację w ramach rękojmi składa się u sprzedawcy;
  • rękojmia dotyczy wad fizycznych i prawnych produktu.

Jeśli zastanawiasz się, czy złożyć reklamację wad fizycznych modułów fotowoltaicznych z tytułu gwarancji, czy rękojmi, tu dowiesz się więcej na temat drugiej z opcji: Ile trwa rękojmia na fotowoltaikę?