Kiedy fotowoltaika wymaga zgłoszenia?
Korzystanie z fotowoltaiki nie jest niczym skomplikowanym i nie będzie wymagało zaangażowania z Twojej strony. Zanim jednak zaczniesz czerpać korzyści z energii ze słońca, czeka Cię kilka obowiązków. Formalności nie są jednak zawsze takie same – zależą przede wszystkim od wielkości instalacji. Sprawdź, kiedy fotowoltaika wymaga zgłoszenia do straży pożarnej, kiedy konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę i jak zgłosić instalację do operatora.
Od czego zależą dodatkowe formalności? Kiedy zgłoszenie, a kiedy pozwolenie na budowę?
Większość prosumentów (Kim jest prosument? Sprawdź tutaj: Kto może zostać prosumentem według ustawy o OZE) korzystających z fotowoltaiki na własne potrzeby nie musi uzyskiwać pozwolenia na budowę. Jeśli instalacja fotowoltaiczna ma moc do 150 kW, wystarczy zgłoszenie do zakładu energetycznego i wnioskowanie o warunki przyłączenia.
W przypadku instalacji, których moc przekracza 150 kW, procedura jest bardziej skomplikowana. Przyszły prosument musi złożyć wniosek o uzyskanie pozwolenia na budowę. Taki dokument kieruje się do wydziału architektury – w urzędzie miasta, gminie lub powiecie.
Są jednak przypadki, gdy tzw. mała instalacja (do 150 kW) również wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Dotyczy to sytuacji, gdy montaż modułów wymaga przebudowy obiektu, np. zmiany kształtu dachu. Z kolei w przypadku, gdy wysokość instalacji wraz z konstrukcją montażową ma przekraczać 3 metry, konieczne jest zgłoszenie robót budowlanych – w starostwie powiatowym, urzędzie miasta lub gminy.
50 czy 150 kW? Zmiany w przepisach dotyczące zgłaszania instalacji fotowoltaicznej
Kwestia tego, kiedy fotowoltaika wymaga zgłoszenia, wymaga pewnej aktualizacji. Do niedawna graniczną wartością była moc instalacji 50 kW. Takie przepisy były utrudnieniem dla większych prosumentów, np. dla firm czy gospodarstw rolnych. W praktyce tworzono wówczas często kilka instalacji o mocy do 50 kW każda.
W 2023 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o OZE. Obecnie obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę dotyczy instalacji fotowoltaicznych o mocy 150 kW. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ w źródłach internetowych można znaleźć wiele nieaktualnych artykułów mówiących o instalacjach powyżej 50 kW.
Gdy instalacja ma mieć moc powyżej 150 kW, jej montaż zawsze kwalifikuje się jako roboty budowlane – niezależnie od tego, czy będzie znajdowała się na dachu, czy na gruncie.
Czy instalację fotowoltaiczną trzeba zgłaszać do straży pożarnej? Kiedy jest to obowiązkowe?
Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w artykule 29 ust. 2 pkt. 16 ustawy Prawo budowlane. W 2020 r. ten zapis został zmieniony. Obecnie konieczność zgłaszania budowy do straży pożarnej obowiązuje w przypadku instalacji o mocy powyżej 6,5 kW. Przyszły prosument jest zobowiązany do uzgodnienia projektu mikroinstalacji z rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych.
Oznacza to zmiany w projektowaniu fotowoltaiki. Do 2020 r. wystarczał prosty projekt zawierający schemat instalacji oraz miejsce montażu licznika dwukierunkowego (dla zakładu energetycznego).
Jak zgłosić instalację fotowoltaiczną do straży pożarnej? Robi się to w formie zawiadomienia o zakończeniu wykonywania robót budowlanych polegających na instalacji urządzeń fotowoltaicznych. Przykładowe wzory znajdziesz m.in. na stronach powiatowych czy miejskich jednostek straży pożarnej.
W dokumencie powinny się znaleźć następujące informacje:
- miejsce wykonania instalacji;
- dane wykonawcy;
- moc DC instalacji fotwoltaicznej (w kWp);
- liczba modułów;
- sposób mocowania modułów PV;
- lokalizacja falownika;
- lokalizacja wyłącznika prądu (jeśli instalacja jest w niego wyposażona);
- wyposażenie instalacji w odpowiedni znak bezpieczeństwa;
- wyposażenie w instalację odgromową;
- funkcja obiektu, na którym znajduje się instalacja;
- plan systemu fotowoltaicznego dla ekip ratowniczych – jeśli go wykonano;
- uszczelnienia ognioodporne przejść instalacyjnych – jeśli wykonano.
Dodatkowo do zawiadomienia należy dołączyć:
- kopię projektu z potwierdzeniem zgodności z oryginałem lub kopię rzutu instalacji fotowoltaicznej uzgodnioną z rzeczoznawcą ds. ochrony przeciwpożarowej;
- protokół pomiarów instalacji odgromowej – jeśli została wykonana;
- protokół w zakresie zadziałania przeciwpożarowego wyłącznika prądu – jeśli instalacja jest w niego wyposażona;
- dokumenty potwierdzające zastosowanie uszczelnień ognioodpornych – jeśli takie występują.
Zgłoszenie fotowoltaiki do operatora – jak to zrobić?
Niezależnie od wielkości i mocy, każdy system fotowoltaiczny wymaga zgłoszenia do zakładu energetycznego. Wyjątkiem są systemy off-grid, działające niezależnie od sieci dystrybucyjnej, w praktyce jednak takie instalacje spotyka się rzadko.
Jak zgłosić instalację fotowoltaiczną do operatora? Wszystko zależy od tego, czy budynek jest już przyłączony do sieci, czy dopiero wymaga takiego przyłączenia. W pierwszym przypadku procedura jest prosta: wystarczy zgłosić budowę instalacji poprosić o wymianę licznika na dwukierunkowy. Wniosek można złożyć na gotowym formularzu udostępnianym przez zakład energetyczny.
Jeśli nie masz jeszcze przyłącza, konieczne jest wypełnienie formularza zgłoszenia przyłączenia instalacji PV do sieci. We wniosku należy wskazać termin przyłączenia, lokalizację fotowoltaiki, a także specyfikację techniczną instalacji i urządzeń.
Poszczególni operatorzy mogą mieć nieco inne procedury. Szczegółowe informacje znajdziesz na ich stronach internetowych.
Więcej na ten temat dowiesz się tutaj: Jak zgłosić moduły fotowoltaiczne?